Første halvdel for Sogndal Handball

Datoen teller 05.01.2016 og et nytt år er såvidt i gang. Treninger er i gang, og de første kampene for 2016 er rett rundt hjørnet. Nedover følger en kort liten oppsummering av første halvdel av sesongen.

Jenter 10 stiller med to lag i serien, som foreløpig har gitt 7 seire, 1 uavgjort og 2 tap. Med flere gode trenere rundt dette laget er det mye framgang å se, og det blir en spennende vårsesong for jentene.

Gutter 10 spiller i år i gutter 11, på grunn av få lag i gutter 10 serien. Dette er en tøff serie for gutta, som ofte låner en spiller fra gutter 11, en keeper. Ute på banen er det 10'åringene selv som må ta tak, noe som viser seg veldig godt på framgangen for dem. Det tok en stund, men siste seriekamp kom endelig seieren, etter flere knepne tap, 10 - 4 var et faktum og en god avslutning på håndballen for 2015.

Gutter 11 har derimot 6 klare seire i 2015, etter å ha møtt alle lagene i Sogn, nå i 2016 er det også med lag fra Nordfjord, og gutta gleder seg til fortsettelsen.

Jenter 12 tok juleferie på andreplass på tabellen, med kun ett tap (Vik, som leder tabellen). Jentene har hatt en enorm utvikling første halvdel av sesongen, og går for mange nye 2'poengere siste halvdel, og sikter seg inn på tabelltopp på slutten av sesongen.

Gutter 12 holder en sjetteplass på tabellen etter 2 seire, 1 uavgjort og 2 tap. Det er kun Dale som er ubeseiret i denne klassen, så her er alle muligheter åpne. Det går mot en spennende og jevn siste halvdel på sesongen.

Jenter 14 stiller også med to lag i seriespill. Sogndal 2 ligger foreløpig på en femteplass med 2 seire og 4 tap, noen tap kunne vært unngått, og de håper å vise seg fra en helt annen side mot flere av lagene nå i 2016. Førstelaget leder tabellen etter halvpilt serie, siste kamp før jul endte høydramatisk for jentene, hvor bortekampen mot det antatt sterkeste laget de møter (Høyang) ble slått med ett mål, noe som resulterte i tabelltopp til jul for 19 fantastisk ivrige jenter.

Gutter 14 holder for øyeblikket 4.plassen i serien, 2 poeng bak Florø med en kamp mindre spilt. Status ved halvspilt sesong er 4 seire, 2 uavgjort og ett tap. I tillegg har G14 fått med seg to spillere på regionale samlinger for Region Vest. Her deltar 4 spillere fra Sogn og Fjordane, og Øyvind Randmo og Jon Foss utgjør halvparten. Gutta gleder seg nå til fortsettelsen i vårsesongen, og sikter seg oppover på tabellen.

Jenter 16 stiller med ett lag i Bergensserie, og ett lag i fylkesserie. Bergensserien er i år kvalifisering til Bring (landsdekkende serie for de beste lagene i Norge), som viser hvor tøff denne serien er. Det har blitt en del klare tap for jentene, men med et høydepunkt hjemme mot Bønes, som endte med 24 - 23 seier for en hardtarbeidende gjeng. Nå etter jul er lagene som ikke gikk til Bring satt i en serie, så det blir mange kamper, noen tøffe, og noen litt lettere, men uansett en tøff serie.
Jenter 16-2 har spilt i fylkesserie hvor de foreløpig ligger på en sjetteplass, neste halvdel av sesongen er jentene fullt innstilt på å kline til, og vise seg skikkelig fram de 5 gjenværende kampene.

Damelaget vårt topper tabellen, 2 poeng foran Høyang. den jevneste kampen var mot Vik, som endte med 10'måls seier. Høyang har damene ikke spilt mot, så det er nøkkelkampene i årets 4.divisjon. Etter endt serie spiller vinneren av 4.divisjon kvalifisering om opprykk til 3.divisjon, så fokuset vårt er fram mot den/de kampen(e).

Herrelaget vårt leder også tabellen, ett poeng foran Florø som vi fortsatt ikke har møtt. Det blir en tett og jevn kamp for å sikre seg seieren i 4.divisjon herrer, men Sogndalsherrene vet hvor de vil være og skal kjempe for det.
Problemet her er at ingen fra 4.divisjon herrer rykker opp, men Sogndal er fast bestemt på å sikre seg førsteplassen, og sende en søknad til regionen om opprykk til 3.divisjon, eventuelt få spille en kvalikkamp for å rykke opp, svaret her vil vise seg iløpet av vårparten på 2016.

Avslutningsvis vil sportslig ansvarlig i klubben takke alle trenere og støtteapparat for en fantastisk innsats i 2015, jeg ser fram til fortsettelsen nå i 2016, takket være dere.
Jenter 10: Geir Kåre Resaland, Geir Ellingsen og Reidar Dvergedal + støtteaparat
Gutter 10: Øystein Fossheim og Jan Rune Årøy + støtteapparat
Gutter 11: Øystein Fossheim og Rita Orrestad + støtteapparat